Hoe komt het dat je dik wordt en hoe kun je afvallen

Dikker wordt men omdat je meer calorieën binnen krijgt dan dat je lichaam nodig heeft.
Als je een voedingspatroon aanhoudt met te veel verzadigde vetten en weinig beweging dan kan dit leiden tot overgewicht en een verhoogd risico voor hart –en vaatziekten. Het is beter om onverzadigde vetzuren te gebruiken?
Als je wilt afvallen is het beter om dit geleidelijk aan te doen in plaats van een streng dieet te volgen door o.a. veel te weinig te eten of voornamelijk koolhydraten of eiwitten binnen te krijgen. Je stofwisseling raakt hierdoor in de war en je huishouding verslechterd. De meeste mensen houden dit ook niet vol en komen daarna net zo hard weer aan of nog erger ze worden nog dikker. Bovendien is het slecht voor je lichaam, je krijgt namelijk een te kort aan de brood nodige voedingstoffen zoals vitamines, mineralen, eiwitten, enz. Het is beter om af te vallen door een gezond en gevarieerd voedingspatroon aan te leren met voldoende gezonde producten op het juiste moment in de juiste verhouding te eten.

Hier hoort natuurlijk ook een gezonde lifestyle bij door o.a. te sporten, voldoende slaap, niet te veel stress want dat is slecht voor de gezondheid, drink ook niet te veel sportdrankjes en alcohol. Alcoholische drankjes kunnen veel calorieën bevatten, dit kan leiden tot gewichtstoename. In sportdrankjes kan veel suiker zitten, probeer te matigen met suiker ook in je kopje koffie of thee. Eet ook niet te veel kant-en-klaar maaltijden uit de supermarkt.
‘s Avonds na een bepaalde tijd niets meer eten, probeer ongeveer 2 uur voor het slapen gaan niets meer te eten.

Sport activiteiten waar je veel vetmassa kan verliezen zijn o.a. zwemmen, fietsen, roeien, krachttraining, cardiotraining, touwtje springen en trampoline springen.
Door het bovenstaande na te leven zul jij je fitter voelen en in een betere conditie en gezondheid verkeren.