Gezond oud worden?

Het is belangrijk dat je dagelijks voldoende beweegt, bijvoorbeeld elke dag een wandeling of fietstocht van minimaal 30 minuten per dag. Bewegen bevorderd een goede bloedsomloop door het lichaam, hierdoor worden de voedingstoffen en zuurstof beter door het lichaam getransporteerd en de afvalstoffen beter afgevoerd. Eet voldoende en gezonde voeding zoals elke dag 200 gram groente en 2 stuks fruit denk aan de schijf van vijf. Hou regelmaat in je voeding en start de dag met een goed ontbijt. Kauw je voedsel goed voordat je het doorslikt.
Zorg voor een goede en voldoende nachtrust hierdoor heb je een betere concentratie vermogen op het werk en tijdens het rijden dit verlaag ook de kans op ongelukken. Niet te veel stress want dat is slecht voor de gezondheid. Dat roken en te veel alcohol niet goed is weten de meeste mensen wel.
Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op verschillende aandoeningen zoals hart- en vaat ziekten, artrose, diabetes, kanker, onvruchtbaarheid, obesitas (ernstige overgewicht) en gewrichtsklachten, door overgewicht worden de gewrichten meer belast, probeer daarom af te vallen als je overgewicht hebt. Overgewicht kan ook zorgen dat bestaande ziektes erger worden. Psychisch kunnen mensen hier ook onderlijden, ze kunnen gepest worden, het is geen ideaal beeld voor deze maatschappij verder kunnen mensen weinig zelfvertrouwen hebben met een lage eigen waarde dit kan dan weer leiden tot depressies.
Om erachter te komen als je overgewicht hebt en hoeveel overgewicht kun je dit berekenen. Bereken o.a.je BMI en vetpercentage op deze site.