Afvallen

Als je begint met afvallen zul je in het begin vrij snel gewicht verliezen, je zult elke week wel een paar kilo’s kwijt raken.
Na verloop van tijd zul je meer moeite moeten doen om de kilo’s kwijt te raken. Dit komt omdat je in het begin veel vocht, spierweefsel en vet kwijt raak.
Spierweefsel kwijt raken is eigenlijk niet wat je wilt als je aan het lijnen bent maar door te sporten kun je dit terug krijgen. Als je bezig bent met een dieet en ook nog regelmatig sport wat natuurlijk goed is, zal je vet massa vervangen worden door spiermassa, aangezien spieren zwaarder wegen dan vet zul je niet alleen je weegschaal in de gaten moeten houden maar ook het vetpercentage in je lichaam, want op een weegschaal zie je alleen je gewicht en niet de vetmassa of spiermassa, daarom lijkt het dat je na verloop van tijd minder afvalt maar je vetmassa wordt vervangen door spiermassa. Als je aan het lijnen bent is het juist goed als je meer spieren krijgt en minder vetmassa. Spieren verbranden meer energie dan vet dus meer spiermassa betekend dat het lichaam meer calorieën verbrand, zelf in rust toestand. Daarom is een gezond en gevarieerd voedingspatroon erg belangrijk. Dus een dieet in combinatie met sport vermindert het vetpercentage maar je krijgt meer spiermassa, daarom moet er niet alleen naar het gewicht op de weegschaal gekeken worden, maar ook je lichaam met een meetlint meten en je vetpercentage in de gaten houd. Ondanks het feit dat na verloop van tijd je gewicht minder snel of niet meer afneemt zie je een contour verbetering, je lichaam ziet er strakker en slanker uit. Dat komt omdat spieren een zwaarder soortelijk gewicht hebben dan vet dus spieren nemen minder ruimte in beslag.

Berekenen ook je BMI (Body Mass Index) en vet percentage op onze web site kun je precies zien hoe dat moet.